Poverenia (písomné) na výkon agendy v samospráve obce
I. VÝCHODISKÁ
A./ Každý orgán verejnej moci je striktne viazaný článkom 2 ods. 2 Ústavy Slovenskej republiky. Pri výkone právomoci musí každý orgán dôsledne sledovať nielen úlohy zákonom mu zverené, ale aj to, aby konal len takým spôsobom, ktorý ustanoví zákon (princíp legality), v súlade s princípmi správneho konania, dobrej správy a v neposlednom rade princípom proporcionality. Pri tom je vždy potrebné dbať na základné práva všetkých dotknutých osôb tak podľa zákonov, ústavy, ako aj Európskeho dohovoru.
Obec ako subjekt a orgán, ktorý nevyhnutne pri svojej činnosti zasahuje do práv a právom chránených záujmov osôb musí osobitne dbať na to, aby jeho postupy boli vždy striktne v súlade s princípom legality, legitimity a proporcionality. Jednou z týchto nosných požiadavok je to, aby obec (jej poverení zamestnanci) postupovala vždy v rozsahu (písomných) poverení, inak sa vystavuje potenciálnemu porušeniu právnej úpravy s dôsledkom nezákonného postupu, nezákonného dokazovania a nezákonného rozhodovania.
B./ V oblasti samosprávy obce sa dôsledne uplatňuje agendový prístup a tiež potreba písomných poverení na výkon určitej časti agendy. Právna úprava dokonca podmieňuje preukázanie takéhoto oprávnenia ako základ zákonnosti a správnosti postupu správneho orgánu na úrovni obce.
Na doplnenie ešte treba uviesť, že jednotlivé poverenia (oprávnenia na výkon agendy) musia byť založené a tvoriť súčasť personálnych spisov. Pritom nestačí ak uvedená agenda je pomenovaná v rámci náplne činnosti zamestnanca obce.
Tento obsah je pre členov Komunálnej informačnej služby
Používame cookies. Ak si myslíte, že je to v poriadku, kliknite na "Prijať všetko". Kliknutím na "Nastavenia" si tiež môžete vybrať, aký druh súborov cookie chcete povoliť.
Prečítajte si naše zásady používania súborov cookie