Rozpočet obce – aktuálne a využiteľné metodické usmernenia Ministerstva financií SR a dôvodová správa
I. VÝCHODISKÁ
Obec ako subjekt verejného práva realizuje svoju činnosť a jednotlivé aktivity tak, aby bola spôsobilá vždy a za každých okolností splniť svoje zákonné povinnosti, ale zároveň aby bola naplnená aj nosná idea samosprávy o tom, že budú postupne napĺňané oprávnené záujmy obyvateľov obce a ďalších subjektov pôsobiacich na území tej – ktorej obce.
Obciam je už na ústavnej úrovni garantované jednak
postavenie subjektu oprávneného nadobúdať majetok (postavenie vlastníka) a ďalej
postavenie subjektu spôsobilého s nadobudnutým majetkom nakladať na základe vlastného a predchádzajúceho ekonomického uváženia (postavenie hospodára).
V súlade s nálezom Ústavného súdu ČR, sp. zn. II. ÚS 2191/20:Ústavný súd pripomína, že najmä na menšie obce sú veľmi často kladené vysoké nároky z pohľadu administratívy.
Zástupcovia obcí pritom často nakladajú s majetkom obce či získavajú väčšie finančné prostriedky k zaisteniu rozsiahlych verejnoprávnych stavieb s pomerne obmedzeným personálnym i finančným zaistením a bez potrebnej odbornej podpory, avšak s vedomím, že v prípade pochybenia bude obec čeliť veľkým finančným problémom, alebo dokonca že budú sami čeliť zodpovednosti, v najhoršom prípade v trestnoprávnej rovine.
Tento obsah je pre členov Komunálnej informačnej služby
Používame cookies. Ak si myslíte, že je to v poriadku, kliknite na "Prijať všetko". Kliknutím na "Nastavenia" si tiež môžete vybrať, aký druh súborov cookie chcete povoliť.
Prečítajte si naše zásady používania súborov cookie