Verejné obstarávanie – časová tieseň a nepredvídateľná udalosť
Verejné obstarávanie – časová tieseň a nepredvídateľná udalosť
/judikatúra a praktické odôvodnenie v podmienkach obce/
I. VÝCHODISKÁ
Podľa rozsudku Najvyššieho správneho súdu SR, sp. zn. 2 Sžfk/69/2019 platí, že: „Podľa § 9 ods. 2 zákona o verejnom obstarávaní pri zadávaní zákaziek sa musí uplatňovať princíp rovnakého zaobchádzania, princíp nediskriminácie uchádzačov alebo záujemcov, princíp transparentnosti a princíp hospodárnosti a efektívnosti.
Posúdenie jednotlivých vysvetlení je v kompetencii verejného obstarávateľa tak, aby vybral najvhodnejšieho uchádzača v súlade so súťažnými podkladmi. Samotné vyhodnocovanie ponúk nie je právnym posúdením. Skúma sa tu splnenie požiadaviek zadefinovaných verejným obstarávateľom. Túto skutočnosť konštatuje správny súd, ktorý … uvádza, že vyhodnocovanie ponúk v rámci verejného obstarávania je komplexný proces zahŕňajúci vyhodnotenie ponuky a vysvetlenia, ktorý je v medziach vyhlásených súťažných podkladov výsledkom voľnej úvahy“.
Uvedené právne závery ohľadne vyhodnocovania ponúk je nevyhnutné aplikovať aj na stav, ktorý sa počas realizácie diela / zákazky „objaví“ a na ktorý musí obec ako verejný obstarávateľ v súčinnosti s dodávateľom zákazky zákonným a legitímnym spôsobom reagovať. Táto reakcia v prevažnej väčšine prípadov má podobu tzv. časovej tiesne vyvolanej okolnosťami, ktoré v čase prípravy podkladov, uzatvárania zmluvy neboli známe a ani predvídateľné a nebolo ju možné logicky predvídať v rozumnom časovom horizonte vopred.
Rovnako tak je to spojené s aplikáciou princípov verejného obstarávania v rámci tzv. nepredvídateľnej udalosti.
Tento obsah je pre členov Komunálnej informačnej služby
Používame cookies. Ak si myslíte, že je to v poriadku, kliknite na "Prijať všetko". Kliknutím na "Nastavenia" si tiež môžete vybrať, aký druh súborov cookie chcete povoliť.
Prečítajte si naše zásady používania súborov cookie