Verejné obstarávanie – vylúčenie uchádzača – náhrada za stratu príležitosti (šance) a náhrada škody (i ušlého zisku)
/aktuálna judikatúra Súdneho dvora EU/
I. VÝCHODISKÁ
Súdny dvor EÚ neprijíma rozsudky vo vnútroštátnych sporoch – na druhej strane však vnútroštátnemu súdu prináleží, aby rozhodol právnu vec v súlade s rozhodnutím Súdneho dvora EÚ. Zároveň platí, že týmto rozhodnutím Súdneho dvora EU sú viazané aj ostatné vnútroštátne súdne orgány.
1./
Rozsudok Súdneho dvora EU vo veci C‑547/22 (INGSTEEL spol. s r. o. proti Úradu pre verejné obstarávanie SR) zo 06. júna 2024 bude mať a má zásadný dopad na činnosť všetkých obcí a miest na celom území Slovenskej republiky. Určil totiž, že uchádzač, ktorý bol (nezákonne, resp. nesprávne) vylúčený z verejného obstarávania, sa môže domáhať náhrady škody z dôvodu tzv. „straty príležitosti“.
Pritom zvýraznil, že hoci ujma môže vyplývať z nezískania verejnej zákazky ako takej a môže sa prejavovať ako ušlý zisk, je tiež možné, že uchádzačovi, ktorý bol nezákonne vylúčený, bola spôsobená iná ujma, ktorá zodpovedá strate príležitosti zúčastniť sa na predmetnom verejnom obstarávaní s cieľom získať túto zákazku.
Súčasne konštatoval, že v prípade, že nebolo uvedené rozlišovanie jednotlivých kategórií ujmy smernica Rady 89/665/EHS z 21. decembra 1989 o koordinácii zákonov, iných právnych predpisov a správnych opatrení týkajúcich sa uplatňovania postupov preskúmavania v rámci verejného obstarávania tovarov a prác (Ú. v. ES L 395, 1989, s. 33; Mim. vyd. 06/001, s. 246), zmenená smernicou Európskeho parlamentu a Rady 2007/66/ES z 11. decembra 2007, ktorou sa menia a dopĺňajú smernice Rady 89/665/EHS a 92/13/EHS, pokiaľ ide o zvýšenie účinnosti postupov preskúmania v oblasti zadávania verejných zákaziek (Ú. v. EÚ L 335, 2007, s. 31) sa vzťahuje na všetky druhy ujmy spôsobenej týmto osobám, vrátane takej, ktorá vyplýva zo straty príležitosti zúčastniť sa na verejnom obstarávaní.
Článok 2 ods. 1 písm. c) zhora citovanej smernice sa musí vykladať v tom zmysle, že bráni vnútroštátnej právnej úprave alebo praxi – a to aj na úrovni Slovenskej republiky, kde doposiaľ slovenské súdy nepriznávali tento typ nárokov – ktoré zo zásady vylučujú možnosť, aby uchádzač, ktorý bol vylúčený z verejného obstarávania z dôvodu nezákonného rozhodnutia verejného obstarávateľa, získal náhradu škody spôsobenej stratou príležitosti zúčastniť sa na tomto verejnom obstarávaní s cieľom získať predmetnú zákazku. Inak povedané vnútroštátne súdy za splnenia podmienok tento druh náhrady musia priznávať.