Verejné obstarávanie – vylúčenie uchádzača – náhrada za stratu príležitosti a náhrada škody

Verejné obstarávanie – vylúčenie uchádzača – náhrada za stratu príležitosti (šance) a náhrada škody (i ušlého zisku)

/aktuálna judikatúra Súdneho dvora EU/

I. VÝCHODISKÁ

Súdny dvor EÚ neprijíma rozsudky vo vnútroštátnych sporoch – na druhej strane však vnútroštátnemu súdu prináleží, aby rozhodol právnu vec v súlade s rozhodnutím Súdneho dvora EÚ. Zároveň platí, že týmto rozhodnutím Súdneho dvora EU sú viazané aj ostatné vnútroštátne súdne orgány.

 

1./

Rozsudok Súdneho dvora EU vo veci C‑547/22 (INGSTEEL spol. s r. o. proti Úradu pre verejné obstarávanie SR) zo 06. júna 2024 bude mať a má zásadný dopad na činnosť všetkých obcí a miest na celom území Slovenskej republiky. Určil totiž, že uchádzač, ktorý bol (nezákonne, resp. nesprávne) vylúčený z verejného obstarávania, sa môže domáhať náhrady škody z dôvodu tzv. „straty príležitosti“.

Pritom zvýraznil, že hoci ujma môže vyplývať z nezískania verejnej zákazky ako takej a môže sa prejavovať ako ušlý zisk, je tiež možné, že uchádzačovi, ktorý bol nezákonne vylúčený, bola spôsobená iná ujma, ktorá zodpovedá strate príležitosti zúčastniť sa na predmetnom verejnom obstarávaní s cieľom získať túto zákazku.

Súčasne konštatoval, že v prípade, že nebolo uvedené rozlišovanie jednotlivých kategórií ujmy smernica Rady 89/665/EHS z 21. decembra 1989 o koordinácii zákonov, iných právnych predpisov a správnych opatrení týkajúcich sa uplatňovania postupov preskúmavania v rámci verejného obstarávania tovarov a prác (Ú. v. ES L 395, 1989, s. 33; Mim. vyd. 06/001, s. 246), zmenená smernicou Európskeho parlamentu a Rady 2007/66/ES z 11. decembra 2007, ktorou sa menia a dopĺňajú smernice Rady 89/665/EHS a 92/13/EHS, pokiaľ ide o zvýšenie účinnosti postupov preskúmania v oblasti zadávania verejných zákaziek (Ú. v. EÚ L 335, 2007, s. 31) sa vzťahuje na všetky druhy ujmy spôsobenej týmto osobám, vrátane takej, ktorá vyplýva zo straty príležitosti zúčastniť sa na verejnom obstarávaní.

Článok 2 ods. 1 písm. c) zhora citovanej smernice sa musí vykladať v tom zmysle, že bráni vnútroštátnej právnej úprave alebo praxi – a to aj na úrovni Slovenskej republiky, kde doposiaľ slovenské súdy nepriznávali tento typ nárokov – ktoré zo zásady vylučujú možnosť, aby uchádzač, ktorý bol vylúčený z verejného obstarávania z dôvodu nezákonného rozhodnutia verejného obstarávateľa, získal náhradu škody spôsobenej stratou príležitosti zúčastniť sa na tomto verejnom obstarávaní s cieľom získať predmetnú zákazku. Inak povedané vnútroštátne súdy za splnenia podmienok tento druh náhrady musia priznávať.

Tento obsah je pre členov Komunálnej informačnej služby

Prihlásenie

pre použivateľov Komunálnej informačnej služby

Nemáte vytvorený účet?