V prípadoch, keď obec vystupuje ako verejný obstarávateľ a dodávateľ je so svojím plnením v omeškaní (a už pri zadávaní verejnej zákazky bola ako sankcia za omeškanie dojednaná zmluvná pokuta) je nevyhnutné poznať rešpektovať platnú právnu úpravu verejného obstarávania a s tým súvisiacu judikatúru súdov.
Verejní obstarávatelia – a teda aj obce – sú totiž vo všeobecnosti povinní na vymáhanie nárokov na úhradu zmluvnej pokuty.
V opačnom prípade sa môžu dopustiť zakázanej podstatnej zmeny záväzku a tým aj potenciálneho sankčného konania zo strany príslušných orgánov (prípadne aj riziku krátenia dotácie, ak je verejná zákazka financovaná a obstaraná z dotačných prostriedkov). Za podstatnú zmenu záväzku možno v niektorých prípadoch – podľa názoru judikatúry súdov opierajúcej sa o európske štandardy verejného obstarávania – považovať aj takú situáciu, keď obstarávateľ otáľa s uplatnením nároku na úhradu zmluvnej pokuty, hoci doteraz neuplynula premlčacia lehota pre takýto nárok.
Na druhej strane ale platí, že tento záver nemožno zovšeobecniť tak, že by akékoľvek okamžité neuplatnenie práva verejného obstarávateľa predstavovalo vždy podstatnú zmenu záväzku. Treba pripustiť, že existujú situácie, kedy je odôvodnené vyčkať s uplatnením takého nároku bez toho, aby išlo o zakázanú podstatnú zmenu podľa zákona č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní v znení neskorších predpisov.
Obec ako verejný obstarávateľ musí byť preto maximálne obozretná a primerane zdržanlivá v situáciách, keď je dodávateľ v omeškaní s plnením svojich povinností a kedy obci môže vznikať z toho dôvodu nárok na úhradu zmluvnej pokuty za omeškanie. V takejto situácii musí vždy obec vyhodnotiť:
Tento obsah je pre členov Komunálnej informačnej služby
Používame cookies. Ak si myslíte, že je to v poriadku, kliknite na "Prijať všetko". Kliknutím na "Nastavenia" si tiež môžete vybrať, aký druh súborov cookie chcete povoliť.
Prečítajte si naše zásady používania súborov cookie